dimecres, 8 de febrer del 2012

Un consell fraternal


Quan viatjo en automòbil cap a l'Europa civilitzada, Nord enllà, acostumo a fer parada i fonda en algun indret de la Catalunya Nord tot just abans d'entrar a terres occitanes. Recordo el darrer cop que vaig fer nit a la ciutat de Perpinyà i em vaig hostatjar en un acollidor hotelet anomenat "Le Catalan avec le porron" on tot el seu personal va vestit amb barretina, faixa i espardenyes de pagès però, com ja deveu suposar, no parlen ni entenen un borrall de català. Abans d'anar a dormir, i com que des de la finestra de l'habitació es veu el cim del Puigneulós on hi ha el repetidor de TV3 que dóna senyal a l'Alt Empordà i el Rosselló, vaig posar la TV amb la intenció de sentir l'habitual crònica que fa el Pere Condonyan des de Perpinyà. El meu desig se'n va anar en orris quan vaig veure que estaven sintonitzades totes les emissores franceses, la BBC, la RAI i alguna d'alemanya, però TV3 no hi era pas.

Aquesta anècdota em va fer veure que els nostres germans del Nord no estan gaire ben informats del que passa al Sud i amb el temps van tenint una idea esbiaixada i distorsionada de la realitat que es viu a la part Meridional del Principat. Només això pot explicar que des de l'Ajuntament de Font-Romeu a l'Alta Cerdanya, i arran de l'abandonament que pateix la comarca per part del govern francès, demanin la revisió del Tractat dels Pirineus i tornar a ser inclosos dins el municipi de Llívia. És evident que desconeixen que Llívia té la desgràcia d'estar sotmesa actualment a l'administració colonial española i que posats a ser una colònia val més ser-ho de París que no pas de Madrid. És com si en una feina penosa i mal pagada haver de triar entre fer-la a les ordres d'un amo educat, culte i amable o que l'amo sigui ignorant, barroer, brut i fastigós. Aquesta per mi seria la diferència entre la colonització francesa i l'española.

Un consell als amics de Font-Romeu: espereu a demanar la revisió del Tractat dels Pirineus a què des del Sud fotem patada a tota aquesta rèmora que és España i aleshores feu vosaltres el mateix amb França. En sortireu guanyant!!!

foto: Una vista de la plana del Rosselló (actualment sota el domini colonial francès) des del cim del Puigneulós. Martell de Reus

2 comentaris:

kika ha dit...

si, noi! no sé pas que es pensen que passa aquí al sud!

Pep Cistell ha dit...

Vaig ser fa poc a la Catalunya Nord on vaig comprovar rapidíssimament que en realitat em trobava a la França Sud.